Partnerzy serwisu:
Biznes

Zgorzelski: Jesteśmy zadowoleni z jakości Feniksów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
22-11-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Zmodernizowane Feniksy trafią przede wszystkim do obsługi tras w woj. wielkopolskim. Przewozy Regionalne raczej wykupią osiem pojazdów na własność. Nie wiadomo jeszcze, czy skorzystają z opcji na dzierżawę sześciu kolejnych jednostek.

– To szczególny dzień dla Przewozów Regionalnych. Odbieramy pierwsze z 14 zmodernizowanych pojazdów EN57FPS Feniks. To nasza odpowiedź na rosnące oczekiwania pasażerów, jeśli chodzi o komfort podróży – powiedział dziś prezes samorządowego przewoźnika Krzysztof Zgorzelski. – Zmieniamy się dla pasażerów i odgrywamy kluczową rolę w powrocie pasażerów na kolej – dodał, podkreślając, że wejście do grupy Agencji Rozwoju Przemysłu wzmocniło pozycję spółki.

– Jako istotny gracz na rynku kolejowym jesteśmy aktywnym uczestnikiem Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju. Część naszych wysiłków kierunkujemy na odnowę taboru w ramach realizacji programu Luxtorpeda 2.0. Tabor zamawiamy u polskich producentów – podkreślił.

14 w Wielkopolsce, 2 w Łódzkiem

Pierwsze dwa Feniksy – w nieco innym malowaniu – jeżdżą już od czerwca w ramach próbnej eksploatacji w województwie wielkopolskim. – Jesteśmy zadowoleni z ich jakości, szczególnie w porównaniu z niektórymi innymi modernizacjami – podkreśla Zgorzelski. Jak zapowiedział, od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy (10 grudnia) 12 Feniksów rozpocznie jazdy w Wielkopolsce i dwa w woj. łódzkim. Feniksy trafią przede wszystkim do obsług tras w woj. wielkopolskim, bo urząd marszałkowski zastrzegł w umowie konieczność obsługi połączeń wyłącznie nowym lub zmodernizowanym taborem.

Jak poinformował prezes Krzysztof Zgorzelski, w przeciwieństwie do sytuacji z poprzednich lat, udało się zawczasu podpisać umowy na przewozy ze wszystkimi urzędami marszałkowskimi. Do zakończenia procesu restrukturyzacji (1 stycznia 2018 roku) nie należy się już spodziewać nowych inwestycji taborowych PR.

Co z opcjami?

Przewozy Regionalne nie zamówiły taboru z tzw. wolnej ręki. Zgodnie z prawem zamówień publicznych zorganizowano przetarg, który wygrało konsorcjum FPS Cegielski i PTS. W postępowaniu zapisano opcję wykupu ośmiu pojazdów. Raczej z tego skorzystamy – mówi prezes Zgorzelski. Inaczej przedstawia się kwestia drugiej opcji, na dzierżawę kolejnych sześciu pojazdów, które są już w zasobach PTS–u.

Jak powiedział prezes PR, dzierżawa dodatkowych pojazdów jest rozpatrywana, ale to nie kwestia chęci przewoźnika, a pieniędzy. – Mamy podpisane umowy z organizatorami transportu. I jeśli oni pokryją koszty wymiany taboru na zmodernizowany, to wydzierżawimy kolejne pojazdy – powiedział, przyznając, że skarbnicy województw nie zawsze przychylnie patrzą na takie rozwiązanie. – Postaramy się ich przekonać lepszą jakością obsługi pasażerów – zapowiedział.

Odniósł się również do często zgłaszanej przez naszych Czytelników kwestii złego stanu taboru w woj. pomorskim. – Na Pomorzu również modernizujemy tabor – przekażemy tam kilka pojazdów EN57AL. Do tego jeżdżą tam nowe Linki z Pesy – przypomniał.

Cena rynkowa?

Dzierżawa dwudziestu pojazdów przez pięć lat wraz z wykupem ośmiu z nich (po uwzględnieniu skorzystania z opcji) będzie kosztować do 211,5 mln złotych. To bardzo wysoka cena, którą lepiej obrazuje samo pierwsze zadanie w przetargu. Według dokumentów, dzierżawa sześciu jednostek przez pięć lat bez opcji wykupu będzie kosztować aż 57,5 mln zł brutto, czyli 9,6 mln zł za jeden pojazd. – To jest cena rynkowa – upiera się Adam Laskowski, prezes PTS.

Prezes Zgorzelski twierdzi, że dzierżawa i wykup Feniksów będzie kosztował spółkę dwukrotnie mniej, niż trzeba byłoby zapłacić za nowe pojazdy. Przyznaje jednak, że modernizacja to rozwiązanie na maksymalnie 15 lat. Jednak jego zdaniem efekt jest podobny, bo nowe pociągi nie jeździłyby dłużej niż przez 30 lat (co ma miejsce w przypadku EN57 po modernizacjach). – Taką samą sytuację widzimy na rynku samochodów osobowych – stare pojazdy jeździły lat kilkanaście czy kilkadziesiąt, a nowe? Po siedmiu latach nie ma samochodu – stwierdził.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5